Podateľňa / ústredňa: 02/40259811
Telefónny záznamník: 02/40259814
E-mail: info@dunajskaluzna.sk
Správa o prevádzke sociálneho taxíka za rok 2017
OMAPO, občianske združenie, Dunajská Lužná č. 259
Správa o prevádzke sociálneho taxíka za rok 2017
V roku 2017 bola prepravná služba poskytnutá v 902 prípadoch, z toho:
pre občanov z Dunajskej Lužnej 564 t.j.62,5 %
z Miloslavova 94 10,4 %
z Kalinkova 146 16,2 %
z Hamuliakova 98 10,9 %
Podľa stanovených kategórií bola služba poskytnutá nasledovne:
ZŤP 202 t.j. 22,4 %
Dôchodcom 636 70,5 %
Inv. dôchodcom 8 0,9 %
Rodičom s deťmi 56 6,2 %
Za hodnotené obdobie bolo najazdených 26513 km s celkovou spotrebou PHM 2 069,98 l pri priemernej spotrebe 7,82 / 100 km /Dunajská Lužná 14706 km, Kalinkovo 4653km, Miloslavov 3465 km, Hamuliakovo 3689 km.
Výdavky na prevádzku sociálneho taxíka celkom za rok 2017 predstavujú čiastku 28 210,29 Eur.
Cena za 1 km predstavuje čiastku 1,064 eur .
Na úhrade celkových výdavkov na prevádzku prepravnej služby sa podieľali aktéri prepravnej služby nasledovne:
- obce 74,6 %
- klienti – občania 13,6 %
- o.z. – zdroje z 2% a sponzori11,8 %
Správa o činnosti
Poskytovanie sociálnej služby.Prepravnú službu poskytujeme v zmysle zákona č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách občanom mikroregiónu Pridunajsko zdravotne ťažko postihnutým, ktorí sú odkázaní na individuálnu prepravu. Nie sú spôsobilí premiestniť sa k vozidlu hromadnej prepravy, nastupovať a vystupovať z neho, zvládnuť situácie počas prepravy, či orientovať sa v cestnej premávke. Prepravná služba sa poskytuje vtedy, ak nemožno individuálnu prepravu zabezpečiť iným spôsobom. Prepravnú službu poskytujeme aj iným kategóriám občanov mikroregiónu Pridunajsko / dôchodcom, invalidným dôchodcom, rodičom s deťmi /. Prepravná služba je zabezpečená zmluvou a jej platnými dodatkami zo dňa 6.9.2000 o podmienkach a vzájomnej súčinnosti medzi obcami mikroregiónu a občianskym združením pri zabezpečovaní prevádzky sociálneho taxíka na princípoch medziobecnej spolupráce a spolupráce medzi samosprávou a neštátnym subjektom. Služba sa poskytuje v pracovných dňoch od 7. – 15. hod. a je zameraná na skvalitnenie života, ako aj na pomoc rodinám, ktorí žijú so zdravotne postihnutými príbuznými. Služba plní najmä úlohu pre zabezpečenie kontaktu so spoločenským prostredím – vybavenie úradných záležitostí, návšteva kultúrnych, či spoločenských akcií , ale aj návštevy zdravotníckych, či rehabilitačných zariadení.
Prepravná služba – jej prevádzka - bola v roku 2017 finančne zabezpečovaná prostredníctvom
- príspevkov od sponzorov (podnikatelia, fyzické osoby),
- príspevkov zúčastnených obcí vo výške 1,7 eurročne na jedného obyvateľa, čo predstavuje príspevok obcí v priemere 0,79 eur na 1 km
- participujúcou čiastkou poberateľa služby – občana vo výške 0,14 eurna 1 km priemerne (od zavedenia tejto služby – od 20.9. 2000 – došlo k zvýšeniu cestovného, cenník bol upravovaný od 1.9.2012),
- príspevkov od fyzických a právnických osôb prostredníctvom 2 % - 3% daní.- príspevok na 1 km to predstavovalo 0,13 eur
Prepravnú službu sme v roku 2017zabezpečovali autom FIAT Ducato, ktoré sme zakúpili koncom roka 2014 vďaka finančnej podpore zo strany MPSVR SR a ďalších sponzorov vo výške 24 tisíc eur. Prepravná služba sa objednáva minimálne jeden deň vopred u dispečera. Platby za službu vyberá a potvrdenie vydáva vodič. V roku 2017 bolo prejazdených 26513, km. Cena za 1 km predstavuje čiastku 1,06 eur.
Občianske združenie predkladá polročné hodnotenie aj s menovitým prehľadom zúčastneným obciam do konca mesiaca po ukončení polroka v zmysle uzatvorenej zmluvy zo dňa 6.9.2000 a jej platných dodatkov.
Zhodnotenie významu poskytovanej služby
Výhodou pre poberateľa služby je nielen finančná stránka / v roku 2017zaplatil v priemere 0,14 eur za 1 km/, ale najmä skutočnosť, že občania majú zabezpečený transport až na miesto určenia bez toho, že by boli vystavení zvýšenému riziku, či už pri prestupovaní na MHD alebo zdravotne sužovaní pri čakaní na spoje a pri peších presunoch. Pri poskytovaní tejto služby ide aj o tzv. odľahčenie príbuzných /nemusia si brať voľno, resp. dovolenku/, ale v neposlednom rade aj o príspevok ku kvalitnejšiemu životu občana.
2. Finančná správa
Celkové výnosy v EUR | 37 178,62 |
príspevky od obcí | 21 037,09 |
výnosy z vlastnej činnosti | 3 846,90 |
prijaté úroky z banky | 0,51 |
príjmy od FO - 2 % z daní | 5 643,87 |
členské príspevky | 80,00 |
Sponzorské dary, príspevky | 500,00 |
výnosy z krátkodobého finančného majetku+mim.výnosy | 6 070,25 |
Celkové náklady v EUR | 37 178,62 |
náklady na chod OZ | 267,49 |
bankové poplatky a daň zaplatená v banke | 83,00 |
náklady na telefón | 284,74 |
náklady na prenájom garáže | 199,20 |
náklady na opravu a údržbu vozidla | 551,02 |
spotreba PHM | 2 515,79 |
drobný nákup do vozidla | 285,08 |
náklady na poistenie vozidla | 570,73 |
Poistenie hmotnej zodpovednosti za škodu | 165,97 |
mzdové náklady a odvody za zamestnancov | 23 601,55 |
ostatné služby | 58,80 |
účtovné odpisy vozidiel | 6 070,25 |
dary a príspevky | 2 525,00 |
Výročná správa bola odsúhlasená dňa 14. marca 2018 na výročnej členskej schôdzi.
Ing. Oľga Reptová, výkonná riaditeľka a štatutárna zástupkyňa o.z.
Kontrolný orgán: Ing. Patrik Blecharž, JUDr. Oľga Krutá, Mgr. Marián Tesárik
OMAPO, o.z. – poskytuje 18 rokov prepravnú službu v mikroregióne Pridunajsko
Vážení spoluobčania, každoročne Vám prinášame na stránkach obecného časopisu Občasník informáciu o výsledkoch a význame prepravnej služby. Je to sociálna služba, ktorú poskytuje občianske združenie OMAPO v zmysle zákona č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách v spolupráci s obecnými úradmi mikroregiónu Pridunajsko od roku 2000. Zmluva o spolupráci, resp. o súčinnosti pri zabezpečení poskytovania a financovania sociálnej služby – prepravnej služby je vyjadrením úspešným a dlhodobým verejno-mimovládnym partnerstvom medzi o.z. Omapo a obcami mikroregiónu Pridunajsko.
Mikroregión Pridunajsko združuje obce Dunajská Lužná, Hamuliakovo, Kalinkovo, Miloslavov, Rovinka, ktoré sa nachádzajú neďaleko Bratislavy, nie sú od seba vzdialené veľkými vzdialenosťami, čo podporilo možnosť realizácie projektu – zriadenie prepravnej služby prostredníctvom sociálneho taxíka v septembri 2000.
Demografický vývoj spoločnosti vo všeobecnosti smeruje k zvyšovaniu podielu postproduktívnej časti obyvateľstva, nevynímajúc daný mikroregión, kde táto kategória predstavuje 25 % a bude mať zvyšujúci trend. Preto je opodstatnené pripravovať projekty, ktoré pomôžu aj v živote seniorov. Je to najpočetnejšia cieľová skupina, ktorá túto službu v mikroregióne využíva, ale aj v našej obci, viac ako 65 %.
Prepravná služba je určená cieľovým skupinám občanov mikroregiónu –
- občanom so zdravotným postihnutím
- seniorom
- invalidnýmdôchodcom
- rodičoms deťmi.
Ide predovšetkým o občanov, ktorí nie sú spôsobil premiestniť sa k vozidlu hromadnej dopravy, nastupovať a vystupovať z neho, zvládnuť situácie počas prepravy, či orientovať sa v cestnej premávke, ale aj občania, ktorí sa nachádzajú po úrazoch, či sú onkologickí pacienti alebo dlhodobo chorí. V ostatnom období sa využíva aj preprava pre občanov na invalidných vozíkoch.
Prevádzka je finančne zabezpečená prostredníctvom príspevkov jednotlivých obcí vo výške 75 %, podľa odsúhlaseného algoritmu, ako aj participujúcou čiastkou poberateľa služby – v roku 2017 to bolo v priemere 0,14 eur na 1 km, ako aj príspevkami o.z. Omapo získaných v rámci 2% z daní a zo sponzorských darov.
Zmeny, ktoré pre občanov realizovaný projekt prináša, sú najmä v skutočnostiach, že prepravná služba je poskytovaná predovšetkým pre zdravotne ťažko postihnutých občanov, ktorým zabezpečujeme transport do zdravotných zariadení nielen ako samotnú dopravu, ale aj so sprievodcovskou službou do verejných inštitúcií. Sprievodcovskú službu v mnohých prípadoch vykonáva vodič najmä pre osamelých občanov. Pre nich ( najmä seniorov ) je to odstránenie pocitu nepotrebnosti, pretože ich v rámci rôznych kultúrnych a spoločenských aktivít prostredníctvom tejto služby môžeme na ne dopraviť a nevynímajúc pre rodičov s deťmi pomoc neodmysliteľná. Tí sa nemusia s kočíkmi presúvať na rôzne terapeutické cvičenia, či na rôzne iné aktivity. Prepravná služba je stále žiadaná, a to aj z dôvodu, že v mnohých prípadoch ide nielen o odľahčenie príbuzných, ale najmä o skvalitnenie života tých, ktorí našu pomoc potrebujú. Dokazuje to aj počet prepravených občanov z našej obci v ostatných piatich rokoch, ktorý bol viac ako 700 krát, tzn. takmer 2/3 z celkového počtu poskytnutí.
V roku 2017 bola prepravná služba poskytnutá občanom Dunajskej Lužnej v 564 prípadoch.
Občianske združenie predkladá polročné hodnotenie aj s menovitým prehľadom obci do konca mesiaca po ukončení polroka v zmysle uzatvorenej zmluvy.
Kde sa môžete dozvedieť o tejto službe viac a ako vlastne funguje?
Ak službu potrebujete, stačí, ak sa najneskôr deň vopred skontaktujete s manažérkou prepravnej služby na tel. č. 0907 365 572, ktorá Vám poskytne informácie o tejto službe. Cenník prepravnej služby je k dispozícii aj na obecnom úrade, resp. aj na webovej stránke obce www.dunajskaluzna.sk/občan/Omapo-prepravná služba.
Záverom chcem aj touto cestou vyjadriť poďakovanie za ústretovosť poslancom OZ, starostovi obce v podpore tejto sociálnej služby, ale aj zamestnancom o.z. – vodičovi, p. Milanovi Crhovi, ktorý už desiaty rok drží pevne volant auta, ktorým presúva občanov na požadované miesta od skorých ranných hodín, manažérke prepravnej služby, p. Mgr. Andrei Tesárikovej, ktorej hlas sa ozve v každom čase pri komunikácii s občanmi od začiatku poskytovania služby, teda osemnásty rok. V neposlednom rade chcem poďakovať našej kolegyni p. Ing. Andrei Krakovskej, ktorá nezištne vedie účtovníctvo, spracúva mzdy a všetky daňové dokumenty tiež od začiatku fungovania tejto služby, ako aj ďalším kolegom v o.z., ktorí nás rôznymi spôsobmi, často aj morálne podporujú, aby sme v službe pokračovali.
Oľga Reptová, výkonná riaditeľka
štatutárna zástupkyňa o.z. OMAPO